PRO FORMA KURSUS
PROGRAM DIPLOMA PERGURUAN LEPAS IJAZAH (DPLI)
Teknologi Pengajaran (Wajib)
Tajuk Kursus
|
Teknologi Pengajaran
(Instructional Technology)
|
Kod Kursus
|
TPK2102W
|
Kredit
|
2 (2+0)
|
Jam
Interaksi
|
30
|
Bahasa
Pengantar
|
Bahasa Melayu
|
Prasyarat
|
Tiada
|
Semester
|
Pertama
|
Hasil Pembelajaran
|
1. Menganalisis konsep, teori, amalan dan perkembangan
teknologi pengajaran.
2. Merancang pengajaran dengan menggunakan pelbagai sumber
dalam persekitaran teknologi.
3. Membangunkan media pengajaran yang baik dan bersesuaian.
4. Mengaplikasi dan mengintegrasikan teknologi dalam
proses pengajaran dan pembelajaran.
5. Menilai keberkesanan pembangunan dan penggunaan media pengajaran.
|
Sinopsis
|
Kursus ini akan membincangkan beberapa aspek
perancangan, teori, rekabentuk dan pembangunan media pengajaran, iaitu
teknologi pengajaran (rekabentuk pengajaran dan pembangunan pengajaran)
menjadi kemahiran dan ilmu pengetahuan teras untuk digunakan bagi memangkin
dan meningkatkan pengajaran dan pembelajaran yang praktikal dan efektif. Di samping itu kekuatan teknologi internet
dan sumbernya akan dimanfaatkan dalam aktiviti pembelajaran. Semua bentuk teknologi tersebut akan
digunakan dalam proses pengajaran dan pembelajaran secara bersepadu dengan
mengambil kira kemahiran abad ke-21.
This course is to discuss various aspects in planning, theory, design and
development of instructional media, whereby, instructional technology
(instructional design and instructional development) will form as basic
skills and knowledge to be applied to further enhance teaching and learning
that is practical and effective. Besides that, the strength of internet technology and its resources should benefit all learning activities. Other related
technologies will be integrated in the process of teaching and learning by taking into account 21st century skills.
|
Bil.
|
Topik
|
Kandungan
|
Jam
|
1.
|
Teknologi Pengajaran
|
1.1
Konsep dan definisi
1.2
Peranan dan kesesuaian
Teknologi Pengajaran dalam pengajaran dan pembelajaran
1.3
Prinsip-prinsip, domain Teknologi Pengajaran
1.4
Perkaitan teori
pembelajaran dalam Teknologi Pengajaran
|
2
|
2.
|
Media Pengajaran
|
2.1
Konsep dan definisi
2.2
Jenis dan klasifikasi
media pengajaran
2.3
Fungsi media dalam
pengajaran dan pembelajaran
|
2
|
3.
|
Pembangunan Media
Pengajaran
|
3.1
Rekabentuk Pengajaran (Instructional Design)
·
dua atau tiga model rekabentuk utama
dibincangkan.
·
peranan rekabentuk pengajaran dalam
proses pengajaran dan pembelajaran serta membina objek pembelajaran (LO – Learning Object)
3.2
Merancang Pengajaran (Instructional Planning)
·
keperluan merancang pengajaran
·
merancang aktiviti pembelajaran
berasaskan teori pembelajaran dan teknologi pengajaran. (proses integrasi
teknologi diberi penekanan)
3.3
Prinsip dan peranan
·
grafik, foto, animasi, audio dan
video
·
keperluan dan kepentingan
·
perkakasan
·
perisian
3.4 Membangunkan media/objek pembelajaran
(learning object)
·
mengurus media dan sumber
·
aplikasi rekabentuk pengajaran
·
model rujukan/piawaian (SCORM, IMS)
·
metadata objek/sumber
|
16
|
4.
|
Penggunaan Internet dalam Pengajaran dan Pembelajaran
|
4.1
Teknologi internet
4.2
Learning
web 2.0
·
blog / edublog, social learning technology, social
bookmarking, wikis, dan podcasting.
·
konsep perkongsian
media
4.3
Sistem
Pengurusan Pembelajaran (LMS - Learning Management System)
·
merancang proses pembelajaran
·
membina aktviti pembelajaran dan
pelaksanaan
·
penggunaan objek pembelajaraan
mengikut piawaian SCORM dan “IMS
Content Package”
|
6
|
5.
|
Sumber Maklumat dan Pengurusan Sumber
|
5.1
e-Sumber
·
perpustakaan digital
·
e-Jurnal
5.2 Sistem Pengurusan Perpustakaan
·
Sistem Elmu, OPAC
5.3 Institusi Sumber
·
BTP, BTPN, PKG
·
PNM
|
2
|
6.
|
Isu-isu
Pelaksanaan Teknologi di Sekolah
|
6.1 Isu-isu perundangan dalam zaman digital
6.2
Isu-isu media sosial
6.3
Isu-isu etika
6.4
Teknologi, Pengajaran dan Anda
·
literasi teknologi pendidikan
·
piawaian teknologi
§ pelajar
§ guru
§ pentadbir
|
2
|
Jumlah
|
30
|
No comments:
Post a Comment